mandag 22. august 2011

Viktige oppfinnelser i Norges historie - Troll A

Troll A er en plattform for gassproduksjon på Trollfeltet i Nordsjøen. Plattformen er en
Condeep-plattform som står på 303 meters dyp. Condeep-plattform er benevnelsen på en
serie oljeplattformer som ble utviklet i Norge for boring etter olje og gass i Nordsjøen. Navnet
kommer av engelsk «concrete deep water structure», eller dypvannskonstruksjon av betong.
Plattformen har en total høyde på 472 meter, og er den høyeste menneskeskapte konstruksjon
som noen gang er flyttet på.

Norske Shell, som var operatør i utbyggingsfasen inngikk i 1991 en kontrakt med Norwegian
Contractors om bygging av en Condeep-plattform, Troll A, som skulle produsere gass på
Trollfeltet. I 1995 ble den 656 000 tonn tunge plattformen slept de 200 kilometrene fra Vats til
Trollfeltet. Slepet tok syv dager og ble fulgt av flere TV-kanaler. Troll A ble plassert på feltet 17.
mai 1995 og produksjonen startet 9. februar 1996.

Troll A-plattformen ble tildelt arkitekturprisen Betongtavlen for 1995. I 1999 ble Troll A kåret til
Århundrets ingeniørbragd av leserne til Teknisk Ukeblad.

Norwegian Contractors var et Stavanger-basert selskap som bygget Condeep-plattformer for
oljeindustrien. Selskapet er i dag en del av Aker-gruppen. Norwegian Contractors utviklet
konseptet med Condeep-plattformer fra 1973. Condeep-understellet til de tre Gullfaks-
plattformene ble støpt av Norwegian Contractors i Jåttåvågen i Gandsfjorden ved Stavanger.
Selskapet bygde til sammen 15 Condeep-plattformer fra 1973, med giganten Troll A som kronen
på verket i 1995. Norwegian Contractors solgte lisensrettighetene for sin egen konstruksjon
Condeep til firmaer i en rekke land. De hadde også inngått samarbeid med en gruppe vesttyske
firmaer om felles engasjement på verdensbasis. Selskapet ble etterhvert en del av Aker Kværner .

Den ble bygget ved verftet Aker Stord og designet av Aker Engineering. Det er en bunnfast
brønnhode- og kompresjonsinstallasjon med et understell bestående av armert betong, og drives
av elektrisk kraft fra fastlandet,[5] nærmere bestemt med en HVDC-teknologi utviklet av ABB.
Denne strømforsyningen går gjennom tre eksisterende strømkabler. Innretningen har en samlet
tørrvekt på 656 000 tonn og en høyde på 472 m fra betongskjørtet til toppen av flammebommen,
hvorav 369 m er under vann. Understellet og dekket ble bygget hver for seg; dekket ble påsatt
mens understellet var delvis nedsenket. Plattformen ble tauet i omtrent 200 km fra Vats i
Rogaland og ut til feltet. Tauingen tok syv dager.

Kilder:

www.wikipedia.org
www.snl.no
www.tu.no
http://channel.nationalgeographic.com/series/engineering-connections/3334/Photos#tab-
Photos/0
http://mrmentalfive.blogspot.com/2011_03_01_archive.html


Laget av: Fabrice M, Edward, og jacob

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.